Toyota Tundra Discussion Forum banner

5.7 Tundra DIY transmissievloeistof vervangen

552K views 204 replies 94 participants last post by  evilwhitey98  
#1 ·
Voordat u begint, is er op deze en andere sites een pdf-bestand dat de juiste Toyota-methode laat zien om het vloeistofpeil te controleren. Dit moet uiteraard worden voltooid nadat u de vloeistof hebt vervangen.

Eerst laat u de vloeistof in de transmissie weglopen, die wordt opgevangen in de carterpan, met behulp van de achterste aftapplug, ik geloof dat het 12 mm is. Ik gebruikte een emmer van 4 gallon om de vloeistof op te vangen. Ik heb een lijn op de emmer gemarkeerd die de 1 gallon markering aangeeft. Het bleek dat de carterpan iets meer dan 1 gallon bevat.

Nadat u de vloeistof in de carterpan hebt afgetapt, plaatst u de plug terug. Aan de bestuurderskant van de transmissie zit een vulplug, 24 mm. Haal die plug eraf en slinger een slang door de motorruimte in deze plug. Bevestig een geschikte trechter op de bovenkant van de slang. Doe 1 gallon nieuwe vloeistof in de transmissie om de vloeistof te vervangen die u net hebt verwijderd.

Verwijzend naar de Toyota-instructies voor het controleren van de vloeistof, zult u zien dat er een thermostaat is die de vloeistof naar de transmissiekoeler regelt. Duw het uiteinde naar binnen en steek een pin in om de thermostaat in de open positie te vergrendelen. U wilt dat de vloeistof ook door de koeler circuleert, zodat deze ook wordt doorgespoeld. Dit moet u sowieso doen om later de vloeistof te controleren. Als uw vrachtwagen geen koeler heeft, volg dan gewoon de instructies van Toyota.

De retourleiding is de leiding die zich aan de onderkant bevindt, aangezien deze in de thermostaatbehuizing wordt gevoerd. Ik heb de slang aan het uiteinde tegenover de thermostaat naar de koeler toe losgekoppeld, daar zit een harde leiding. U kunt het op de foto zien. Ik gebruikte een oude Toyota transmissiekoelerleiding die ik had liggen. Plaats het open uiteinde in de emmer en laat iemand de vrachtwagen starten. Vloeistof stroomt uit de leiding in de emmer en vult een gallon in ongeveer 40 seconden. Ik heb gewoon gewacht tot het bijna vol was en dan geroepen om de vrachtwagen uit te zetten. Doe nog een gallon vloeistof in de transmissie. Herhaal dit nog twee keer. De laatste gallon die u erin doet, heeft niet alles nodig, ik heb alles behalve een pint of zo erin gedaan. Als er iets te veel is, is het geen enorm probleem.

Nu wilt u de vloeistof opwarmen tot het controlebereik van 115 tot 133 graden F. Ik heb een Scan Gauge die de temperatuur van de transmissievloeistof weergeeft, dus die heb ik gebruikt. Ik heb een foto van de Scan Gauge en de standaard transmissietemperatuurmeter toegevoegd, zodat u kunt beoordelen waar de standaardmeter voor u zal staan. Er is een procedure in de Toyota-instructies waarbij het dashboard een lampje begint te knipperen wanneer de juiste temperatuur is bereikt. Gebruik wat voor u werkt.

Op dit punt verwijdert u de niveauplug uit de transmissiepan, 4MM inbus, geloof ik, en laat u de vloeistof tot een straaltje weglopen en plaatst u vervolgens de plug terug. Als u slechts een spat vloeistof krijgt, dan niets, moet u meer vloeistof toevoegen en het opnieuw proberen. Het moet stromen en dan langzaam tot een straaltje. Ik deed dit terwijl de temperatuur net op 115F stond. Daar heb je het. Zorg ervoor dat u de pin uit de thermostaat verwijdert en de vulplug terugplaatst.

Helemaal niet moeilijk, en u heeft 100% nieuwe vloeistof in uw transmissie zonder de spoeling te doen, waarvan velen geloven dat deze problemen kan veroorzaken. Ik kocht mijn vrachtwagen met 100.000 mijl op de teller en sleep behoorlijk wat met 8000+ lbs. In de toekomst zal ik waarschijnlijk gewoon elke andere olieverversing 1 gallon aftappen en deze vervangen om de zaken fris te houden.

Met vriendelijke groet

Attachments

#4 ·
Hoeveel vloeistof heb je in totaal gebruikt? Net geen 4 gallons, zo lees ik het.

#5 · (Edited)
Hoeveel vloeistof heb je in totaal gebruikt? Net geen 4 gallons lees ik hier.
Toen ik de transmissievloeistof (Valvoline MaxLife) kocht, verwarde ik de transmissiecapaciteit met de capaciteit van het koelsysteem. Ik denk dat de transmissie ongeveer 12 quarts is, dus 3 gallons zouden prima werken. Oorspronkelijk heb ik 3,3 gallons ingedaan (wat ongeveer overeenkomt met wat ik eruit haalde), maar ik kwam ongeveer 12oz tekort, dus ik moest een beetje toevoegen. Als je 4 gallons krijgt, heb je aan het einde nog wat over, zelfs als je elke druppel van het oude spul wegspoelt.

#6 ·
Bedankt voor de post, man.

#7 ·
Ik wilde dit al heel lang zelf doen en ik denk dat ik het nu ga proberen. Je uitleg is logischer voor mij dan de pdf. Voorbij zijn de simpele afvoer en bijvulling die ik gewend ben in mijn andere auto's. Ik heb de dealer de vorige keer betaald om het te doen, maar ik ben er niet echt zeker van dat ze de procedure hebben gevolgd.

#8 ·
Ik wilde dit zelf doen en ik denk dat ik het nu ga proberen. Uw uitleg is logischer voor mij dan de pdf. Voorbij zijn de eenvoudige afvoer en bijvulling die ik gewend ben in mijn andere auto's. Ik heb de dealer er de vorige keer voor betaald, maar ik ben er niet echt zeker van dat ze het proces hebben gevolgd.
Eigenlijk is het heel simpel. Het moeilijkste is om de klem van de retourleiding van de koeler te halen. De vloeistof komt er mooi en soepel uit en je hebt genoeg tijd om de truck uit te zetten om meer toe te voegen. Als je de fabrieksversnellingsbak temperatuurmeter hebt, is alles tussen de derde en zevende stip goed om de vloeistof te controleren. Ik zou voor de derde of vierde stip gaan. De meters zijn eigenlijk vrij gevoelig in dat bereik, zouden nauwkeurig moeten zijn. Ik zou nooit de dealer betalen om het te doen, maar er zijn onafhankelijke garages die ik wel zou vertrouwen.Ik denk dat de truck nu iets soepeler schakelt. Schone vloeistof moet goed zijn voor de prestaties van de solenoĂŻde.

#10 ·
OP...how many miles do you have on your truck?
Het had 106K mijlen toen ik het verving. Ik kocht de truck met 101K mijlen, de eerste eigenaar gebruikte hem meer als een auto dan als een truck. Ik gebruik hem als een truck en sleep nogal wat, dus ik wilde beginnen met nieuwe vloeistof. Het oude spul was een beetje donker, maar er was geen oxidatie om over te spreken. Ik heb de carterpan echter niet laten vallen, maar dat is een optie voor degenen die het willen doen.

#14 ·
#12 ·
Voordat u begint, is er een pdf-bestand op deze en andere sites dat de juiste Toyota-methode laat zien om het vloeistofpeil te controleren. Dit moet uiteraard worden voltooid nadat u de vloeistof hebt vervangen.

Eerst laat u de vloeistof in de transmissie weglopen die in de pan wordt opgevangen met behulp van de achterste aftapplug, ik geloof dat het 12 mm is. Ik gebruikte een emmer van 4 gallon om de vloeistof op te vangen. Ik heb een lijn op de emmer gemarkeerd die de 1 gallon markering aangeeft. Het bleek dat de pan iets meer dan 1 gallon bevat.

Nadat u de vloeistof in de pan hebt afgetapt, plaatst u de plug terug. Aan de bestuurderskant van de transmissie zit een vulplug, 24 mm. Haal die plug eraf en slinger een slang door de motorruimte in deze plug. Bevestig een geschikte trechter op de bovenkant van de slang. Doe 1 gallon nieuwe vloeistof in de transmissie om de vloeistof te vervangen die u net hebt verwijderd.

Verwijzend naar de Toyota-instructies voor het controleren van de vloeistof, zult u zien dat er een thermostaat is die de vloeistof naar de transmissiekoeler regelt. Duw het uiteinde naar binnen en steek een pin in om de thermostaat in de open positie te vergrendelen. U wilt dat de vloeistof door de koeler circuleert, zodat deze ook wordt doorgespoeld. U moet dit toch doen om de vloeistof later te controleren. Als uw vrachtwagen geen koeler heeft, volg dan gewoon de instructies van Toyota.

De retourleiding is de leiding die zich aan de onderkant bevindt, aangezien deze in de thermostaatbehuizing wordt gevoerd. Ik heb de slang aan het uiteinde tegenover de thermostaat naar de koeler losgekoppeld, daar zit een harde leiding. Je kunt het op de foto zien. Ik heb een oude Toyota-transmissiekoelerleiding gebruikt die ik had liggen. Plaats het open uiteinde in de emmer en laat iemand de vrachtwagen starten. Vloeistof stroomt uit de leiding in de emmer en vult ongeveer 40 seconden een gallon. Ik heb gewoon gekeken tot het bijna vol was en toen geroepen om de vrachtwagen uit te zetten. Doe nog een gallon vloeistof in de transmissie. Herhaal dit nog twee keer. De laatste gallon die u erin doet, heeft niet alles nodig, ik heb alles behalve een pint of zo erin gedaan. Als er iets te veel is, is het geen groot probleem.

Nu wilt u de vloeistof opwarmen tot het controlebereik van 115 tot 133 graden F. Ik heb een Scan Gauge die de transmissievloeistoftemperatuur weergeeft, dus die heb ik gebruikt. Ik heb een foto van de Scan Gauge en de standaard transmissietemperatuurmeter bijgevoegd, zodat u kunt beoordelen waar de standaardmeter voor u zal staan. Er is een procedure in de Toyota-instructies waarbij het dashboard een lampje begint te knipperen wanneer de juiste temperatuur is bereikt. Gebruik wat voor u werkt.

Op dit punt verwijdert u de niveauplug uit de transmissiepan, 4 mm inbus, geloof ik, en laat u de vloeistof tot een straaltje weglopen en plaatst u vervolgens de plug terug. Als u slechts een spat vloeistof krijgt, dan niets, moet u meer vloeistof toevoegen en het opnieuw proberen. Het moet stromen en dan langzaam worden tot een straaltje. Ik deed dit terwijl de temperatuur net 115 graden F was. Daar heb je het. Zorg ervoor dat u de pin uit de thermostaat verwijdert en de vulplug terugplaatst.

Helemaal niet moeilijk, en u heeft 100% nieuwe vloeistof in uw transmissie zonder de spoeling te doen, waarvan velen geloven dat deze problemen kan veroorzaken. Ik kocht mijn vrachtwagen met 100.000 mijl op de teller en sleep behoorlijk wat met 8000+ lbs. In de toekomst zal ik waarschijnlijk gewoon een gallon aftappen en deze dan bij elke andere olieverversing vervangen om de dingen fris te houden.

Met vriendelijke groeten
Geweldige write-up!

Nu heb ik alleen nog een write-up nodig over hoe ik mijn scan gauge kan programmeren om transmissietemperaturen te lezen.

KO

#13 ·
Geweldig geschreven!

Nu heb ik alleen nog een handleiding nodig over hoe ik mijn scan gauge kan programmeren om de transmissietemperaturen te lezen.

KO
Ik geloof dat er een code op deze site staat, misschien heb ik die ergens gepost. Of mogelijk op de andere Tundra-site. Er zijn ook codes voor dingen.

Creig

#15 ·
De volgende stap is het uitproberen van amsoil motorolie. Zal het waarschijnlijk dit weekend doen. Ik hoop dat de 0w-20 goed is voor de vrachtwagen. Zal na 5k een analyse doen. Het is alleen amsoil oe, dus we zullen zien hoe ver ik ermee kan komen. Dan misschien wat vergelijkingen met xl en signature. We zouden hier echt wat meer UOA's kunnen gebruiken. Verschillende oliën.

#17 ·
DOes this procedure also flush the torque converter, too?
Ja, de vloeistof die eruit komt, stroomt van de TC naar de koeler, naar de emmer. De normale stroom wordt gehandhaafd, dus 'rommel' in het systeem zal niet losraken om later problemen te veroorzaken. Als je heel compleet wilt zijn, laat dan de carterpan zakken en vervang de filter. Zorg ervoor dat je de hoeveelheid vloeistof meet die je opvangt wanneer je de carterpan laat zakken, zodat je deze kunt vervangen door dezelfde hoeveelheid verse vloeistof.

#19 ·
Geweldig bedankt

#20 ·
Hoi toyturbodiesel,

Bedankt voor het plaatsen van de DIY. Ik heb mijn transmissie afgetapt en gevuld toen de truck ongeveer 30K mijl had... maar nogmaals, dat was alleen het aftappen en vullen. Ik heb de spoeling niet gedaan zoals jij.

Ik heb moeite om de retourleiding te visualiseren die je loskoppelt om hem door te spoelen. Kun je misschien nog een foto maken van wat verder weg en er misschien naar wijzen voor een betere referentie om hem te helpen lokaliseren? Bedankt..

#25 ·
hey toyturbodiesel,

dank voor het plaatsen van de DIY. Ik heb mijn transmissie afgetapt en gevuld toen de truck ongeveer 30K mijl had... maar nogmaals, dat was alleen het aftappen en vullen. Ik heb de spoeling niet gedaan zoals jij.

Ik heb moeite om de retourleiding te visualiseren die je loskoppelt om hem door te spoelen. Kun je nog een foto maken van wat verder weg en er misschien naar wijzen voor een beter referentiekader om hem te helpen lokaliseren? Bedankt..
Als je naar de tweede en derde foto's kijkt, zijn er twee leidingen die uit de transmissie komen. De leiding die je wilt gebruiken is die aan de rechterkant en staat iets lager op de foto. Ik heb er een slang op aangesloten in de foto, hij hangt naar beneden om in de emmer te draineren.

• Like
Reactions: Mr. Creosote
#21 ·
Heb je een transmissiekoeler? Zo ja, dan zitten de twee leidingen er direct op. Gewoon de motorkap openen en er overheen kijken. Ik gebruik de bovenste leiding voor het gemak. De harde leiding is waar je de afvoerslang op wilt aansluiten.

#199 ·
Heb je een tranny cooler? Zo ja, dan zitten de twee leidingen er direct op. Gewoon de motorkap openen en eroverheen kijken. Ik gebruik de bovenste lijn voor het gemak. De harde lijn is waar je de afvoerslang op wilt aansluiten.

Verzonden vanaf mijn Autoguide iPhone-app
Het lijkt erop dat je de oude koelleiding aan de rubberen kant hebt aangesloten.

#24 ·
Vloeistof zet uit naarmate de temperatuur stijgt. Dit beĂŻnvloedt het vloeistofpeil. Bij een "afgedichte" transmissie is het vloeistofpeil kritischer dan bij oudere transmissies die een grotere reeks acceptabele vloeistofpeilen kunnen verdragen.

#30 ·
Het lijkt erop dat ze het vulgat verder naar achteren hebben verplaatst op mijn 2010. Ik moest de beugel die de O2-sensor kabelboom vasthoudt verwijderen om de vulplug te verwijderen. Er zit een soort rubberen doorvoer op de plek waar de aftapplug van de OP zit.
De plug zit bij de pijl achter de beugel.

Attachments

#34 ·
#35 ·
Bedankt voor de post!