Voordat u begint, is er op deze en andere sites een pdf-bestand dat de juiste Toyota-methode laat zien om het vloeistofpeil te controleren. Dit moet uiteraard worden voltooid nadat u de vloeistof hebt vervangen.
Eerst laat u de vloeistof in de transmissie weglopen, die wordt opgevangen in de carterpan, met behulp van de achterste aftapplug, ik geloof dat het 12 mm is. Ik gebruikte een emmer van 4 gallon om de vloeistof op te vangen. Ik heb een lijn op de emmer gemarkeerd die de 1 gallon markering aangeeft. Het bleek dat de carterpan iets meer dan 1 gallon bevat.
Nadat u de vloeistof in de carterpan hebt afgetapt, plaatst u de plug terug. Aan de bestuurderskant van de transmissie zit een vulplug, 24 mm. Haal die plug eraf en slinger een slang door de motorruimte in deze plug. Bevestig een geschikte trechter op de bovenkant van de slang. Doe 1 gallon nieuwe vloeistof in de transmissie om de vloeistof te vervangen die u net hebt verwijderd.
Verwijzend naar de Toyota-instructies voor het controleren van de vloeistof, zult u zien dat er een thermostaat is die de vloeistof naar de transmissiekoeler regelt. Duw het uiteinde naar binnen en steek een pin in om de thermostaat in de open positie te vergrendelen. U wilt dat de vloeistof ook door de koeler circuleert, zodat deze ook wordt doorgespoeld. Dit moet u sowieso doen om later de vloeistof te controleren. Als uw vrachtwagen geen koeler heeft, volg dan gewoon de instructies van Toyota.
De retourleiding is de leiding die zich aan de onderkant bevindt, aangezien deze in de thermostaatbehuizing wordt gevoerd. Ik heb de slang aan het uiteinde tegenover de thermostaat naar de koeler toe losgekoppeld, daar zit een harde leiding. U kunt het op de foto zien. Ik gebruikte een oude Toyota transmissiekoelerleiding die ik had liggen. Plaats het open uiteinde in de emmer en laat iemand de vrachtwagen starten. Vloeistof stroomt uit de leiding in de emmer en vult een gallon in ongeveer 40 seconden. Ik heb gewoon gewacht tot het bijna vol was en dan geroepen om de vrachtwagen uit te zetten. Doe nog een gallon vloeistof in de transmissie. Herhaal dit nog twee keer. De laatste gallon die u erin doet, heeft niet alles nodig, ik heb alles behalve een pint of zo erin gedaan. Als er iets te veel is, is het geen enorm probleem.
Nu wilt u de vloeistof opwarmen tot het controlebereik van 115 tot 133 graden F. Ik heb een Scan Gauge die de temperatuur van de transmissievloeistof weergeeft, dus die heb ik gebruikt. Ik heb een foto van de Scan Gauge en de standaard transmissietemperatuurmeter toegevoegd, zodat u kunt beoordelen waar de standaardmeter voor u zal staan. Er is een procedure in de Toyota-instructies waarbij het dashboard een lampje begint te knipperen wanneer de juiste temperatuur is bereikt. Gebruik wat voor u werkt.
Op dit punt verwijdert u de niveauplug uit de transmissiepan, 4MM inbus, geloof ik, en laat u de vloeistof tot een straaltje weglopen en plaatst u vervolgens de plug terug. Als u slechts een spat vloeistof krijgt, dan niets, moet u meer vloeistof toevoegen en het opnieuw proberen. Het moet stromen en dan langzaam tot een straaltje. Ik deed dit terwijl de temperatuur net op 115F stond. Daar heb je het. Zorg ervoor dat u de pin uit de thermostaat verwijdert en de vulplug terugplaatst.
Helemaal niet moeilijk, en u heeft 100% nieuwe vloeistof in uw transmissie zonder de spoeling te doen, waarvan velen geloven dat deze problemen kan veroorzaken. Ik kocht mijn vrachtwagen met 100.000 mijl op de teller en sleep behoorlijk wat met 8000+ lbs. In de toekomst zal ik waarschijnlijk gewoon elke andere olieverversing 1 gallon aftappen en deze vervangen om de zaken fris te houden.
Met vriendelijke groet
Eerst laat u de vloeistof in de transmissie weglopen, die wordt opgevangen in de carterpan, met behulp van de achterste aftapplug, ik geloof dat het 12 mm is. Ik gebruikte een emmer van 4 gallon om de vloeistof op te vangen. Ik heb een lijn op de emmer gemarkeerd die de 1 gallon markering aangeeft. Het bleek dat de carterpan iets meer dan 1 gallon bevat.
Nadat u de vloeistof in de carterpan hebt afgetapt, plaatst u de plug terug. Aan de bestuurderskant van de transmissie zit een vulplug, 24 mm. Haal die plug eraf en slinger een slang door de motorruimte in deze plug. Bevestig een geschikte trechter op de bovenkant van de slang. Doe 1 gallon nieuwe vloeistof in de transmissie om de vloeistof te vervangen die u net hebt verwijderd.
Verwijzend naar de Toyota-instructies voor het controleren van de vloeistof, zult u zien dat er een thermostaat is die de vloeistof naar de transmissiekoeler regelt. Duw het uiteinde naar binnen en steek een pin in om de thermostaat in de open positie te vergrendelen. U wilt dat de vloeistof ook door de koeler circuleert, zodat deze ook wordt doorgespoeld. Dit moet u sowieso doen om later de vloeistof te controleren. Als uw vrachtwagen geen koeler heeft, volg dan gewoon de instructies van Toyota.
De retourleiding is de leiding die zich aan de onderkant bevindt, aangezien deze in de thermostaatbehuizing wordt gevoerd. Ik heb de slang aan het uiteinde tegenover de thermostaat naar de koeler toe losgekoppeld, daar zit een harde leiding. U kunt het op de foto zien. Ik gebruikte een oude Toyota transmissiekoelerleiding die ik had liggen. Plaats het open uiteinde in de emmer en laat iemand de vrachtwagen starten. Vloeistof stroomt uit de leiding in de emmer en vult een gallon in ongeveer 40 seconden. Ik heb gewoon gewacht tot het bijna vol was en dan geroepen om de vrachtwagen uit te zetten. Doe nog een gallon vloeistof in de transmissie. Herhaal dit nog twee keer. De laatste gallon die u erin doet, heeft niet alles nodig, ik heb alles behalve een pint of zo erin gedaan. Als er iets te veel is, is het geen enorm probleem.
Nu wilt u de vloeistof opwarmen tot het controlebereik van 115 tot 133 graden F. Ik heb een Scan Gauge die de temperatuur van de transmissievloeistof weergeeft, dus die heb ik gebruikt. Ik heb een foto van de Scan Gauge en de standaard transmissietemperatuurmeter toegevoegd, zodat u kunt beoordelen waar de standaardmeter voor u zal staan. Er is een procedure in de Toyota-instructies waarbij het dashboard een lampje begint te knipperen wanneer de juiste temperatuur is bereikt. Gebruik wat voor u werkt.
Op dit punt verwijdert u de niveauplug uit de transmissiepan, 4MM inbus, geloof ik, en laat u de vloeistof tot een straaltje weglopen en plaatst u vervolgens de plug terug. Als u slechts een spat vloeistof krijgt, dan niets, moet u meer vloeistof toevoegen en het opnieuw proberen. Het moet stromen en dan langzaam tot een straaltje. Ik deed dit terwijl de temperatuur net op 115F stond. Daar heb je het. Zorg ervoor dat u de pin uit de thermostaat verwijdert en de vulplug terugplaatst.
Helemaal niet moeilijk, en u heeft 100% nieuwe vloeistof in uw transmissie zonder de spoeling te doen, waarvan velen geloven dat deze problemen kan veroorzaken. Ik kocht mijn vrachtwagen met 100.000 mijl op de teller en sleep behoorlijk wat met 8000+ lbs. In de toekomst zal ik waarschijnlijk gewoon elke andere olieverversing 1 gallon aftappen en deze vervangen om de zaken fris te houden.
Met vriendelijke groet